loading...
iranCok | ایران کوک | آشپزی | سفره آرایی | کاردستی
فاطمه بازدید : 76 شنبه 01 اسفند 1394 نظرات (0)

آموزش  آبیاری گیاهان آپارتمانی هنگام سفر 

با بکارگیری یکی از راهکارهای زیر با خیالی آسوده به سفر بروید و نگران بی ابی یا کم آبی گیاهان نباشید.

روش اول : حتما گلدان ها را کف حمام یا آشپزخانه بچینید و سطلی پر از آب را در کنار هر گلدان و در سطحی بالاتر از آن قرار دهید ، پارچه ای نخی به اندازه یک متر و به پهنای یک انگشت آماده کنید و یک سر آن را از کنار گلدان به داخل خاک فرو کنید و سر دیگر را در سطل پر از آب قرار دهید ؛ در مدتی که شما در سفر هستید دستمال پارچه ای مدام آب را به خود جذب می کند و آب کم کم به داخل خاک گلدان منتقل میشود.

روش دوم : در داخل وان حمام یا در یک لگن بزرگ کمی آب بریزید و چند آجر در کف آن و در داخل آب قرار دهید سپس گلدان ها را بر روی آجرها بچینید ، دقت کنید گلدان ها به طور مستقیم درون آب قرار نگیرند و همچنین در کف گلدان ها نیز حداقل چند سوراخ وجود داشته باشد.

روش سوم : یک تکه حوله یا پتوی کوچک را در کف وان یا لگن بزرگ قرار دهید ، داخل وان یا لگن را به ارتفاع 2-3 سانتی متر آب بریزید و گلدان ها را بر روی حوله یا پتوی مرطوب قرار دهید.

فاطمه بازدید : 76 شنبه 01 اسفند 1394 نظرات (0)

دلایل مهم زرد شدن برگ گل ها و گیاهان

آبیاری یکی از نیازهای مهم و ضروری و اصلی گیاه است و همانطور که نبود آب موجب از بین رفتن گیاه و زرد شدن برگ های آن گیاه میشود آبیاری بیش از حد هم همین نتیجه را در بر خواهد داشت.

وقتی به گیاهی کم آب دهید با آبیاری مجدد میتوانید از زرد شدن برگ های دیگر جلوگیری کنید اما زمانی که زردی بدلیل آبیاری بیش از حد باشد وضع فرق میکند چون در این حالت کرم در خاک به وجود میاید و هم باید ابیاری را کاهش دهید و هم کرم ها را از بین ببرید.

از بین بردن کرم ها به دو روش ممکن است : کاهش آبیاری و استفاده از پودر های مخصوص آفات در حین آبیاری یا تعویض خاک گیاه.

روش تعویض خاک : در این روش باید گیاه و خاک را یه صورت یک جا از گلدان خارج کنید و آن را داخل یک لگن پر از آب قرار دهید و بسیار آرام با کنار زدن خاک ها ساقه ها را از خاک خارج کرده و بعد از شستن ریشه ها آنها را سریع درون آب تمیز قرار دهید سپس گیاه را در گلدان و خاک سالم و تمیز بکارید و پس از آبیاری ( حتما بعد از کاشت گیاه باید به گیاه آب فراوان دهید و صبر کرد تا آب اضافی خارج شود )  سپس گیاه را چند روز در جایی که نور کم و ملایمی دارد قرار دهید و پس از این مدت آن را به شرایط  و محیط عادی گیاه انتقال دهید.

البته تعویض خاک در صورتی لازم است که خاک دچار کرم شده باشد اما اگر زرد شدن فقط مربوط به ابیاری بیش از حد است فقط لازم است که ابیاری گیاه را کاهش دهید.

فاطمه بازدید : 62 شنبه 01 اسفند 1394 نظرات (0)

اصول صحیح و کلی آبیاری گیاهان آپارتمانی 

شما وقتی گیاهی را خریداری میکنید از فروشنده میپرسید به این گیاه چقدر آب دهیم و فروشنده نیز راهنمایی ای کلی به شما خواهد داد اما مساله مهم و قابل تامل این است که سخنی از فصل های مختلف سال به میان نمی آید واینکه گفته نمیشود که این روند تا کی باید ادامه یابد و به چه میزان باید آب داده شود.

بدلیل اینکه پس از مدتی گیاه رشد کرده و بزرگ میشود به آب بیشتری نیاز پیدا میکند و ان زمان شما دقیقا نمیدانید به چه مقدار آب گیاه تان نیاز دارد.

روش کلی برای آبیاری گیاهان به این شکل است که باید به گیاه به اندازه ای آب دهید که تمام سطح خاک خیس شود (  آب را در تمام سطح خاک بریزید ، به مقداری آب بریزید که در آخر مقدار کمی آب در ته بشقاب زیر گلدان باقی بماند و البته آب جمع شده در بشقاب را نیز باید همان زمان خالی کنید ).

حالا سوال اصلی ما اینجاست که دوره بعدی آبیاری گیاه چه زمانی است ؟  گیاه زمانی نیاز به آبیاری مجدد دارد که خاک گیاه در حال خشک شدن باشد ( البته باید دقت کنید که خاک زیاده از حد خشک نشود ) ،  بهتر است زمانی به گیاه آب دهید که رطوبت خاک بسیار کم شده باشد ( جای نگرانی نیست چون پس از چند بار آبیاری با این روش آشنا خواهید شد ).

فاطمه بازدید : 86 شنبه 01 اسفند 1394 نظرات (0)

گیاه زیبای آلوئه ورا

آلوئه ورا یک گیاه رایج آپارتمانی است و بطور سنتی در منازل برای خواص دارویی عالی آن پرورش داده می شود ، آلوئه ورا گیاهی چند ساله است و به خانواده سوسن (lily family ) تعلق دارد.

آلوئه ورا بومی افریقا و مناطق مدیترانه ای است و 250 گونه مختلف از آلوئه ورا وجود دارد ، گیاه آلوئه ورا بواسطه برگ های کلفت آبدار و کوزه مانند خود مشخص می شود ، مراقبت از گیاه آلوئه شبیه مراقبت های گیاه کاکتوس است.

شرایط خاک : گیاه آلوئه ورا در هر نوع خاکی قابل رشد است ، شرایط ایده آل خاک برای برای پرورش آلوئه ورا خاکی نرم با حاصلخیزی متوسط و زهکشی بالا است.

شما میتوانید هر مخلوط با کیفیت تجاری را با اضافه کردن ماسه دانه درشت ، پرلیت یا سنگریزه های گرانیت در گلدان قرار دهید ، از گلدان های بسیار بزرگ برای کاشت آلوئه ورا استفاده نکنید.

شرایط دما : گیاه آلوئه ورا نور خورشید را ترجیح میدهد ، اگر در جایی زندگی میکنید که باران زیادی نمی بارد میتوانید گلدان را در شرایط آب و هوایی گرم و در خارج از خانه بطوری که نور کامل خورشید بر روی سایبانی شفاف روی گل بتابد قرار دهید.

هنگام نگهداری در داخل خانه گلدان ها باید در بخش شرقی و یا غربی کنار پنجره ای قرار داده شود ، گیاه آلوئه ورا به شدت در برابر سرما آسیب پذیر است بدلیل اینکه حدود 95% گیاه آلوئه ورا تشکیل شده از اب  میدهد.

دمای ایده آل برای نگهداری گیاه آلوئه ورا 15-25 درجه سلسیوس است بنابراین اگر آلوئه ورا را در بیرون از منزل پرورش می دهید باید گلدان ها را براساس شرایط محیط بیرون و قبل از آغاز شب های سرد جابجا کنید.

آبیاری : گیاه آلوئه ورا مشابه کاکتوس و دیگر گیاهان آبدار نیازمند آبیاری زیادی نیست ، به گیاه باید بگونه ای آب داده شود که آب شروع به بیرون آمدن از سوراخهای زهکش گلدان نماید.

یک زیرگلدانی در زیر گلدان قرار دهید تا آب خروجی را جمع کند ، معمولا یک فاصله 10-14 روزه باید در بین آبیاری وجود داشته باشد ، فاصله بین آبیاری بر اساس شرایط خاک متنوع است ، آبیاری را زمانی شروع کنید که خاک کامل خشک شده باشد.

در فصل زمستان گیاه در خواب زمستانی است و نیاز آبی آن بسیار کم میباشد و میتوان در فصل زمستان فاصله آبیاری را به 1 بار در ماه برسانید.

کود دهی : اگر از خاک مخلوط با کود برای کاشت آلوئه ورا استفاده شود فقط لازم است که یکبار و در فصل بهار به آن مجدد کود داده شود ، برای گیاه آلوئه ورا باید از کود رقیق یا کود نیمه قوی استفاده کرد.

چنانچه خاک حاصلخیز نیست باید کود نیمه قوی را در هر ماه یک بار از ابتدای بهار تا آخر تابستان به گیاه داد ، کودهای ارگانیک و کودهای گرم را برای گیاهان کاشته شده در محیط بیرون میتوان استفاده کرد.

الوورا 

تغییر گلدان : گیاه آلوئه ورا دارای رشد سریعی است و ریشه های آن مایل به گسترش هستند بنابراین تغییر گلدان پس از 1-2 سال انجام گیرد تا از انبوه شدن ریشه ها جلوگیری شود ، با این کار میتوان مجددا خاک را پر کرد.

ظرف و یا گلدانی را که برای بازکاشت انتخاب می شود باید دارای سطح پهنی باشد ، حتی اگر گلدان خیلی عمیق نیست این موضوع مشکل مهمی محسوب نمیشود ، در قسمت پایین گلدان یک لایه شن بریزید تا از زهکشی مناسب آن مطمئن شوید و سپس خاک تازه بریزید (خاک گلدان قبلی را استفاده نکنید ).

گیاه را با دقت زیاد بطوری که به ریشه های آلوئه ورا آسیب نرسد از داخل گلدان قبلی خارج کنید و آن را در داخل گلدان جدید منتقل کنید ، زمانی گلدان را آبیاری کنید که ریشه گیاه در خاک جدید کاملا استقرار یافته باشد.

تکثیر : گیاه آلوئه ورا به 3 روش پاجوش ، کاشت بذر و کاشت بافت تکثیر میشود.

تکثیر به روش پاجوش ( تقسیم بوته ) : اغلب هر شش ماه 10 پاجوش بر روی ریشه‌ها و لابه‌لای برگ‌های خشکیده بوته‌ها بوجود می‌آید که در این روش تغییر ژنتیکی و خواص آن خیلی کم است و گیاهان همسانی تولید می‌شوند.

تکثیر به روش بذر : در این روش سرعت تولید گیاه پایین است و گیاهان همسانی تولید نمی‌شود به دلیل پدیده نر عقیمی و دگرکشتی افزایش تفاوت ژنتیکی قابل توجهی در نتایج ظاهر خواهد شد.

تکثیر به روش کشت بافت : در این روش کشت بافت با به دست آوردن سلول‌های بنیادی گیاه و تمایز آنها امکان تولید یک گیاه کامل به وجود می‌آید به این صورت که در روش کشت بافت گیاه آلوئه‌ورا بخش کوچکی از سلول‌های انتهایی در حال تکثیر گیاه کشت داده میشود و گیاه کاملی بدست می‌آید از بارزترین مزیت‌های روش کشت بافت سرعت بخشیدن به تکثیر ( حدود 50 الی 200 برابر ) ، کنترل ژنتیکی گیاه ، تولید گیاهان همسان و دارای ثبات ژنتیکی و تغییر نکردن خواص آن ، کنترل آلودگی‌ها و بیماری‌ها و بازدهی اقتصادی بالاست.

بعضی از خواص آلوئه ورا : شیره آلوئه ورا برای درمان بریدگی های خفیف ، سوختگی ها ، گزش حشرات ، آفتاب سوختگی و … موثر است.

نکته : در مکان های گرم گیاهان آلوئه ورای تحت کشت بیرون از محیط خانه گلهای بسیار زیبایی تولید میکنند که دارای ساقه بلندی میباشد و در رنگهای متنوعی وجود دارد اما اگر آلوئه ورا بعنوان گیاه آپارتمانی کاشته شود هرگز شکوفه نخواهد داد.

فاطمه بازدید : 89 سه شنبه 20 بهمن 1394 نظرات (0)

گیاه زیبای پیچ مومی مینیاتوری 

عاشق نور بسیار زیاد است : به بیشترین نور اتاق نیاز دارد و حتما باید آن را نزدیک پر نورت رین پنجره اتاق قرار دهید اما باید حواستان باشد که این گیاه گرمای زیاد تابستان و نور شدید خورشید را تحمل نمیکند.

فصل تکثیر آن بهار است :حتما  باید از این گیاه قلمه‌هایی تهیه کنید و در فصل بهار این قلمه‌های رشد کرده سال قبل را در دمای 21 تا 24 درجه سانتیگراد در خاکی که مخلوطی از شن ریز یا ماسه تقریبا درشت است بخوابانید.

در هر دمایی راحت است : این گیاه بیشتر دماهایی را که برای شما قابل تحمل است مشکلی نخواهد داشت اما بهترین دما برای آن 10 تا 34 درجه سانتی‌گراد است ، البته توجه کنید که در دمای پایین‌تر از 10 درجه دچار مشکل میشود.

آبیاری گیاه : آبیاری این گیاه خیلی متفاوت با دیگر گیاهان نیست یعنی باید در تابستان و بهار هفته‌ای 2 بار آبیاری شود ودر پاییز و زمستان هفته‌ای 1 ‌بار با آب بدون املاح آبیاری شود.

خاک مخلوط را دوست دارد : بهترین خاک برای این گیاه زیبا مخلوطی از چند نوع خاک است ؛ یعنی شما باید مقداری مساوی ازخاک پیت‌ماس را با خاک لوم مخلوط کنید تا بهترین خاک برای گیاه مهیا شود ؛ منظور از خاک لوم چمن بریده و خشک‌شده در سایه است.

در بهار و تابستان کود میخواهد : وقتی می‌بینید گیاهتان در حال رشد است باید به آن کمک کنید ؛ بنابراین بهار و تابستان هر 2 هفته یک‌بار با کود مناسب گیاه را تغذیه کنید تا رشد بهتری داشته باشد.

گل‌ها را ابپاشی نکنید : پیچ مومی مثل دیگر گیاهان رطوبت را دوست دارد اما باید حواس‌تان باشد که هنگام ابپاشی روی گل‌های گیاه را خیس نکنید.

گیاه مینیاتوری  

مشکلات مهم گیاه را بشناسید

»  کمبود مواد‌غذایی یعنی کود باعث میشود گل‌ها رشد نکنند و برگ‌های جوان ریز بمانند ، اگر نور محل گیاه کافی نباشد، ساقه‌های گیاه بلند و فاصله بین 2 برگ زیاد شده و گل‌ها ظاهر نمی‌شوند.

» چنانچه هوای محیط گیاه خیلی سرد باشد برگ‌های آن کمرنگ خواهند شد.

» اگر در تابستان گل‌های موجود سقوط کرده و گل‌های جدید ظاهر نشوند نشانه تشنگی بیش از حد گیاه است.

 » اگر غنچه‌های گیاه باز نشده خشک شوند نور مستقیم خورشید علت آن است وچنانچه هوا خیلی خشک باشد برگ‌‌ها رنگ پریده و چروکیده می‌شوند.

» آبیاری بیش از اندازه باعث میشود غنچه‌ها باز نشوند.

 » اگر مشاهده کردید سطح زیرین برگ‌ها با تارهای عنکبوت آغشته شده است،با پارچه یا اسفنج آغشته به سم سطح زیر برگ‌ها را تمیز کنید تا علائم برطرف شود ؛ عامل این عارضه کنه قرمز است و در شرایط مرطوب کاهش پیدا می‌کند.

 » اگر در زمستان برگ‌ها چین و چروک‌دار و منقبض شدند یعنی خاک خیلی خشک بوده و گیاه در حال رفتن به خواب زمستانه است.

 » هوای سرد برگ‌ها را پژمرده و کمرنگ می‌کند ؛ سیاه شدن برگ‌ها در زمستان به‌دلیل هوای سرد است اما در تابستان می‌تواند به‌علت استفاده از مواد براق‌کننده شیمیایی باشد.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 460
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 6
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 10
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1
  • بازدید ماه : 67
  • بازدید سال : 20,573
  • بازدید کلی : 1,235,758