loading...
iranCok | ایران کوک | آشپزی | سفره آرایی | کاردستی
فاطمه بازدید : 152 چهارشنبه 19 فروردین 1394 نظرات (0)

آموزش ساخت باقالی پلو ماهیچه

 

مواد لازم برنج 3 لیوان  .  ماهیچه گوسفند 300 گرم  .  شوید خشک 3 قاشق غذاخوری  .  باقلا سبز 1 لیوان

سیر 5 حبه  .  پیاز 3 عدد  .  زعفران دم کرده 2 قاشق غذاخوری .  زردچوبه و نمک و فلفل مقدار لازم

 

 

طرز تهیه : ابتدا ماهیچه ها را خوب بشویید ، پیازها را خلالی خرد کنید و با مقداری روغن و 2 قاشق غذاخوری کره تفت دهید تا نرم شود سپس ماهیچه ها را اضافه کنید ، حرارت را کم کنید و در قابلمه را بگذارید و 10 دقیقه اجازه دهید گوشت بپزد و پس از 10 دقیقه گوشت را برگردانید.

 

3 عدد سیر را خرد کنید و اضافه نمایید ، کمی فلفل سیاه و کمی زردچوبه روی ماهیچه ها بپاشید ، 1 چوب دارچین داخل غذا بیندازید سپس چند لیوان آب اضافه کنید ( دقت کنید که آب روی ماهیچه ها را نپوشاند ) ، با حرارت کم به مدت 3 ساعت اجازه دهید ماهیچه ها بپزند و نرم شوند و آب غذا کشیده شود ( در این مدت زمان اگر لازم بود مقداری آب جوش اضافه کنید ).

 

 

برنج را بشویید و بهمراه چند لیوان اب ، کمی روغن و نمک داخل قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا برنج بجوشد سپس برنج را با اب ولرم ابکشی کنید. ( برنج را تا حدی بپزید که وقتی دانه برنج را بین دو انگشت میفشارید مغزش کمی خام و اطرافش نرم باشد ).

 

باقالا ها را تمیز کنید و پوست ان را دور بریزید و لپه هایش را از هم جدا کنید سپس چند ساعت لپه های باقلا را خیس دهید ، داخل ماهیتابه مقداری روغن بریزید و لپه های باقلا را همراه با 2 عدد سیر خرد شده ، نمک و فلفل تفت دهید ، پس از اینکه باقلاها کمی نرم شدند شوید و برنج ابکش شده را اضافه کنید و از روی حرارت بردارید.

 

 

ته قابلمه روغن بریزید و ته دیگ دلخواه را بچینید ( نان لواش یا سیب زمینی و … ) ، مخلوط برنج و باقلا را داخل قابلمه بریزید و حرارت را زیاد کنید تا برنج شروع به بخار کردن کند سپس حرارت را کم کنید و 1 لیوان آب مخلوط با مقداری روغن روی برنج بدهید و دم کنی را قرار دهید تا برنج دم بکشد.

 

برای تهیه برنج زعفرانی ابتدا مقداری زعفران سائیده شده را با 1 قاشق غذاخوری آب داغ مخلوط کنید سپس با مقداری برنج و کره در ظرفی جداگانه مخلوط کنید و در زمان سرو باقالی پلو برنج زعفرانی را رویش بریزید.

 

فاطمه بازدید : 235 چهارشنبه 19 فروردین 1394 نظرات (0)

آموزش ساخت عدس پلو با گوشت چرخ کرده

 

مواد لازم برنج 3 لیوان  .  عدس 1 لیوان  .  گوشت چرخ کرده 300 گرم  .  کشمش 1 لیوان

پیاز 2 عدد  .  سیر 3 حبه  .  زعفران دم کرده 3 قاشق غذاخوری  . کره و نمک و فلفل به مقدار لازم

 

 

طرز تهیه : برنج را از 1 ساعت قبل در مقداری آب و نمک خیس دهید سپس برنج را با چند لیوان آب و نمک داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید ، پس از اینکه برنج جوشید و کف کرد با اب ولرم آبکشی کنید ( برنج به اندازه ای باید بپزد که وقتی میان دو انگشت میفشارید اطراف برنج نرم و مغز ان کمی خام باشد ).

 

عدس را از شب قبل در اب خیس دهید ، عدس را با 2 لیوان آب داخل قابلمه بریزید و  بپزید تا زمانیکه آب عدس تمام شود.

 

 

یکی از پیازها را خرد کنید و در روغن تفت دهید تا نرم شود سپس عدس پخته را اضافه کنید ، نمک و فلفل بزنید و کمی تفت دهید و از روی حرارت بردارید.

 

ته قابلمه روغن بریزید و ته دیگ نان لواش یا سیب زمینی ورقه شده قرار دهید سپس برنج و عدس را لایه لایه داخل قابلمه قرار دهید ، روی برنج نصف لیوان مخلوط آب و روغن بریزید و حرارت را زیاد کنید تا برنج شروع به بخار کند سپس حرارت را کم کنید و دم کنی را بگذارید و اجازه دهید برنج دم بکشد.

 

 

در مدت زمانی که برنج دم میکشد مایه گوشت را آماده کنید ، یک پیاز دیگر را خرد کنید و در روغن تفت دهید تا نرم شود سپس گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و با حرارت ملایم تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند ، نمک و فلفل و کشمشی که 1 ساعت در اب خیس خورده است را به مواد اضافه کنید ، چند دقیقه تقت دهید سپس از روی حرارت بردارید.

 

پس از اینکه عدس پلو اماده شد داخل ظرف بکشید و روی ان را با برنج زعفرانی و مایه گوشت تزیین کنید ( برای تهیه برنج زعفرانی مقداری از برنج را با زعفران دم شده و مقداری کره مخلوط کنید ).

 

نکته : میتوانید به جای گوشت چرخ کرده از قارچ یا گوشت پخته خلال شده یا مرغ پخته قطعه شده استفاده کنید ، همچنین میتوانید بجای تهیه مخلوط گوشت چرخ کرده از گوشت های قلقلی شده استفاده کنید.

فاطمه بازدید : 517 چهارشنبه 19 فروردین 1394 نظرات (0)

 

آموزش ساخت آلبالو پلو با مرغ

مواد لازم برنج 4 لیوان  .  آلبالو 500 گرم  .  شکر 250 گرم  .  مرغ 1 عدد  .  پیاز 1 عدد .  روغن و زعفران  به مقدار لازم

طرز تهیه :ابتدا برنج را قبل از پخت به مدت 30 دقیقه در مقداری اب و نمک خیس دهید ، برنج را با چند لیوان اب و مقداری نمک داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد سپس با اب ولرم آبکشی کنید ( زمانی برنج را ابکشی کنید که  وقتی دانه برنج را میان دو انگشت میفشارید اطراف برنج نرم و مغز ان کمی خام باشد ).

 

 

هسته آلبالوها را بگیرید و البالوها را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید ، شکر را روی آلبالوها بریزید و اجازه دهید 10 دقیقه باهم بجوشند سپس از روی حرارت بردارید تا رنگ البالوها تیره نشود ، آلبالوهای پخته را از صافی رد کنید سپس شربت آن را مجدد روی حرارت بگذارید  تا بجوشد و کمی غلیظ شود.

 

مرغ ها را با مقداری آب ، چند قاشق روغن ، پیاز ، نمک و فلفل داخل قابلمه  بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بپزد و اب مرغ تمام شود.

 

 

ته دیگ مقداری روغن بریزید و مقداری نان لواش ته قابلمه بچینید ، برنج ابکش شده و آلبالوهای پخته را لایه لایه روی هم بریزید ، حرارت را زیاد کنید تا برنج  شروع به بخار کردن کند سپس دم کنی را بگذارید و حرارت را کم کنید و اجازه دهید برنج دم بکشد ، در اواسط پخت برنج1 لیوان اب آلبالو را روی برنج بدهید.

 

برای سرو البالو پلو را در ظرف بکشید و روی آن را با مرغ و آلبالویی که برای تزئین کنارگذاشته بودید و برنج زعفرانی تزئین کنید.

 

نکته ها : یک کاسه کوچک از آلبالو ها را کناری بگذارید تا در زمان سرو غذا روی برنج را با ان تزئین کنید ، برای برنج زعفرانی  مقداری برنج سفید را با کمی زعفران دم شده و مقداری کره مخلوط کنید.

فاطمه بازدید : 374 چهارشنبه 19 فروردین 1394 نظرات (0)

آموزش ساخت آلبالو پلو با گوشت چرخ کرده

 

مواد لازم برنج 4 لیوان  .  شکر 250 گرم  .  آلبالو 500 گرم ( نیم کیلو )

گوشت چرخ کرده 500 گرم  .  پیاز 1 عدد  .  زعفران دم کرده و کره به مقدار لازم

 

طرز تهیه : ابتدا برنج را 30 دقیقه قبل از پخت در مقداری اب و نمک خیس دهید ، برنج را با چند لیوان اب و مقداری نمک روی حرارت قرار دهید تا بجوشد سپس با اب ولرم آبکشی کنید ( برنج باید تا اندازه ای بجوشد که وقتی میان دو انگشت میفشارید اطراف برنج نرم و مغز ان کمی خام باشد ).

 

 

آلبالوی تازه را شسته و دُم و هسته آن را بگیرید ، البالوها را داخل قابلمه بریزید و شکر را روی البالوها بپاشید و چند دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا البالوها نرم شوند ، پس از اینکه البالوها نرم شدند از روی حرارت بردارید و ابکشی کنید ، اب اضافی را مجدد روی حرارت قرار دهید تا کمی غلیظ شود.

 

داخل کاسه ای گوشت چرخ کرده ، پیاز رنده شده ، نمک و فلفل را مخلوط کنید سپس از ان کوفته های قلقلی درست کنید و در روغن سرخ کرده و کنار بگذارید.

 

 

ته قابلمه روغن بریزید و نان لواش قرار دهید سپس برنج ابکش شده و البالوها را لایه لایه داخل قابلمه بریزید ، حرارت را زیاد کنید تا برنج شروع به بخار کردن کند سپس حرارت را ملایم کنید و دم کنی را بگذارید تا البالو پلو دم بکشد ، در اواسط پخت 1 لیوان شربت البالو را با مقداری کره یا روغن داغ مخلوط کنید و روی برنج بدهید.

 

برای سرو البالو پلو را در ظرف بریزید و روی آن را با کوفته های سرخ شده ، مقداری البالویی و برنج زعفرانی تزئین کنید ( برای تهیه برنج زعفرانی مقداری برنج سفید را با مقداری کره و زعفران دم کرده مخلوط کنید و روی البالو پلو قرار دهید تا همزمان دم بکشد ).

 

نکته : یک کاسه کوچک از آلبالو هارا کناری بگذارید تا در زمان سرو غذا روی برنج را تزئین کنید ، در صورتی که میخواهید برنج صورتی خوشرنگی داشته باشید میتوانید شربت البالو را روی برنج ندهید و صبر کنید تا برنج دم بکشد سپس با شیره البالوی غلیظ شده مخلوط کنید و سرو نمایید ( در اینصورت باید اواسط پخت به برنج مخلوط اب و کره اضافه کنید ).

 

فاطمه بازدید : 101 چهارشنبه 19 فروردین 1394 نظرات (0)

آموزش ساخت پلو مخلوط با گوشت چرخ کرده
 

مواد لازم برنج 4 لیوان . نخود سبز پخته 1 لیوان . ذرت پخته 1 لیوان . گوجه فرنگی 1 عدد . گوشت چرخ کرده 300 گرم

فلفل سبز 1 عدد . قارچ خرد شده 1 لیوان . سیر  2 حبه . پیاز 2 عدد . نمک و فلفل مقدار لازم

 

 

طرز تهیه : برنج را از 30 دقیقه قبل در مقداری آب و نمک خیس دهید ، برنج را با چند لیوان اب و مقداری نمک داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد سپس با اب ولرم ابکشی کنید ( زمانی برنج را ابکشی کنید که وقتی دانه برنج را میان دو انگشت میفشارید مغز ان کمی خام و اطراف ان کمی نرم باشد ).

 

داخل ماهیتابه روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید ، یک پیاز و سیرها را ریز خرد کنید و داخل روغن تفت دهید تا نرم شود سپس قارچ های خرد شده و نخود فرنگی را اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید.

 

 

داخل کاسه ای مخلوط نخود و قارچ تفت خورده ، فلفل سبز خرد شده ، ذرت ، گوجه فرنگی خرد شده و برنج آبکشی شده را اضافه و با چنگال مخلوط کنید ، ته قابلمه کمی روغن بریزید و سیب زمینی حلقه شده قرار دهید سپس مواد پلو را داخل قابلمه بریزید و حرارت را زیاد کنید تا بخار کند ، نصف لیوان اب و مقداری روغن روی برنج بریزید و حرارت را کم کنید و دم کنی را بگذارید تا برنج دم بکشد.

 

در این فاصله کوفته ها را اماده کنید ، گوشت چرخ کرده را با 1 پیاز رنده شده ، نمک و فلفل مخلوط کنید و بصورت کوفته هایی در اورید و در روغن سرخ کنید ، پس از اماده شدن برنج را در ظرف بکشید و با گوشت قلقلی تزیین و سرو کنید.

فاطمه بازدید : 104 چهارشنبه 19 فروردین 1394 نظرات (0)

آموزش ساخت لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده

 

مواد لازم برنج 3 لیوان  .  لوبیا سبز خرد شده  3 لیوان .  گوشت چرخ کرده 300 گرم  .  پیاز 1 عدد

سیر 3 حبه  .  رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری  .  گوجه فرنگی 2 عدد  .  نمک و فلفل  مقدار لازم

 

 

طرز تهیه : ابتدا پیاز و سیرها را ریز خرد کنید و در روغن تفت دهید تا نرم شوند سپس گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند ، پس از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد گوجه فرنگی های نگینی خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید تا اب مواد کشیده شود.

 

پس از اینکه اب مواد کشیده شد رب گوجه فرنگی ، لوبیاهای خرد شده ، 3 لیوان آب ، نمک و فلفل را اضافه کنید ، در ماهیتابه را بگذارید و با حرارت ملایم اجازه دهید مواد بجوشند و لوبیاها نرم شوند ، پس از اینکه اب مواد تمام شد از روی حرارت بردارید و کناری قرار دهید تا مایه لوبیا پلو خنک شود.

 

 

در مدت زمانی که مایه لوبیا پلو اماده میشود میتوانید برنج را آبکشی کنید ، برنج را 30 دقیقه قبل از پخت در مقداری اب و نمک خیس دهید سپس برنج را با چند لیوان اب و مقداری نمک داخل قابلمه و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و با اب ولرم ابکشی کنید ( برنج را زمانی ابکشی کنید که وقتی دانه برنج را میان دو انگشت میفشارید اطراف ان نرم و مغز ان کمی خام باشد ).

 

ته قابلمه کمی روغن بریزید و برای ته دیگ نان یا سیب زمینی ورقه شده قرار دهید ، داخل قابلمه لایه لایه از برنج آبکش شده و مایه لوبیا پلو بریزید و پس از اتمام کار مواد را با چنگال کمی مخلوط کنید ، دم کنی را روی قابلمه قرار دهید و با حرارتملایم اجازه دهید تا لوبیا پلو دم بکشد ؛ برای سرو لوبیا پلو را در دیس بکشید و روی انرا با مقداری مایه گوشتی که قبلا کنار گذاشته اید تزئین کنید.

 

نکته : استفاده از سیر سلیقه ای میباشد ، به جای گوشت چرخ کرده از گوشت ، سویا یا گوشت مرغ نیز میتوانید استفاده کنید.

 

فاطمه بازدید : 220 چهارشنبه 19 فروردین 1394 نظرات (0)

آموزش ساخت هویج پلو

 

مواد لازم برنج  3 لیوان  .  هویج بزرگ 3 عدد  .  پیاز  2 عدد  .  دارچین 1 قاشق چایخوری 

زعفران دم کرده 1 قاشق غذاخوری . روغن به مقدار لازم  .  زردچوبه و نمک و فلفل به مقدار لازم

 

طرز تهیه : ابتددا برنج را 30 دقیقه قبل از پخت در مقداری اب و نمک خیس دهید ، برنج را با چند لیوان اب و مقداری نمک داخل قابلمه و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد سپس با اب ولرم ابکشی کنید ( برنج را زمانی ابکشی کنید که وقتی دانه برنج را میان دو انگشت میفشارید اطراف ان نرم و مغز ان کمی خام باشد ).

 

 

پیازها را خرد کنید و با مقداری روغن تفت دهید تا نرم شود ، هویچ ها را رنده کنید و به پیاز اضافه نمائید.

 

مواد را مدام هم بزنید تا ته نگیرند ، پس از اینکه رنگ هویچ ها عوض شد کمی زردچوبه ، نمک و فلفل را همراه با 1 لیوان آب جوش به مواد اضافه کنید و مواد را مخلوط کنید سپس در ظرف را بگذارید تا مواد با حرارت ملایم و در بسته حدود 20 دقیقه پخته شوند.

 

 

پس از 20 دقیقه که مواد کاملا مغز پخت شدند و آب اضافی شان کشیده شد زیر حرارت را خاموش کنید و درب ظرف را بردارید تا مواد خنک شوند ( اگر مواد داغ باشند پس از  اضافه کردن به برنج ، پلو خمیر میشود ).

 

ته قابلمه مقداری روغن بریزید و ته دیگ دلخواه را کف آن قرار دهید  سپس یک لایه برنج و روی برنج ها یک لایه از مایه هویج بریزید و مقداری دارچین روی مواد بپاشید ، تمام برنج و مواد را به همین صورت مخلوط کنید و لایه آخر را با برنج بپوشانید ، در انتها زعفران دم کرده را با مقداری آب و روغن مخلوط کنید و روی برنج بریزید ، حرارت را بالا ببرید تا برنج بخار کند سپس زیر قابلمه را کم کنید و اجازه دهید برنج دم بکشد.

 

نکته : هنگام تهیه انواع پلوی مخلوط به این نکته حتما توجه کنید که موادی که با پلو مخلوط میکنید بیش از حد آبدار نباشد تا پلو خمیر نشود ، پوست هویچ را پس از شستن با استفاده از پوست کن بردارید ، اینکار هم موجب خوشرنگ تر شدن هویچ میشود و هم ویتامین های ان را حفظ خواهد کرد.

 

فاطمه بازدید : 80 چهارشنبه 19 فروردین 1394 نظرات (0)

آموزش ساخت سبزی پلو با ماهی

 

مواد لازم ماهی متوسط 3 عدد  .  برنج 3 لیوان  .  سبزی پلویی  ( تره.جعفری.شوید.گشنیز )  300 گرم

سیر 3 حبه  .  کره و زعفران دم کرده  به مقدار لازم  .  نمک و فلفل به مقدار لازم

 

 

طرز تهیه : ابتدا برنج را 30 دقیقه قبل از پخت در مقداری اب و نمک خیس دهید ، برنج را با چند لیوان اب و مقداری نمک داخل قابلمه و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد سپس با اب ولرم ابکشی کنید ( برنج را زمانی ابکشی کنید که وقتی دانه برنج را میان دو انگشت میفشارید اطراف ان نرم و مغز ان کمی خام باشد ).

 

سبزی ها را تمیز کنید و بشویید سپس با استفاده از خرد کن و یا با چاقو سبزی ها را ریز خرد کنید.

 

 

 

داخل ماهیتابه مقداری روغن بریزید ، سبزی های خرد شده را داخل روغن بریزید و چند دقیقه تفت دهید تا سبزی ها سرخ شوند ( سبزی ها فقط باید کمی تفت بخورند و نیازی به تغییر رنگ نمیباشد ).

 

ته قابمه مقداری روغن بریزید و چند حلقه سیب زمینی ته قابلمه قرار دهید سپس لایه لایه برنج ابکش شده و سبزی ها تفت خورده را روی ان بریزید و با چنگال مخلوط کنید ، سیرها را خرد کنید و لابلای برنج بگذارید.

 

 حرارت زیر قابلمه را زیاد کنید تا برنج شروع به بخار کردن کند سپس نصف لیوان اب و مقدار کمی نمک را مخلوط کنید و روی برنج بدهید ، مقداری کره نیز تکه تکه کنید و روی برنج قرار دهید ، حرارت را کم کنید و دم کنی را بگذارید تا برنج دم بکشد.

 

ماهی ها را فیله کنید و کمی زردچوبه ، نمک و فلفل بزنید سپس در روغن سرخ کنید یا کباب نمایید ، سبزی پلو را پس از پخت در دیس بکشید و به همراه ماهی و لیمو ترش تازه سرو کنید.

 

نکته ها : دقت کنید سبزی را قبل از خرد کردن خوب خشک کنید تا هنگام خرد کردن آب نیندازد ، استفاده از سیر تازه به برنج طعم و بوی خوبی خواهد داد ؛ در صورتی که سبزی تازه در دسترس ندارید میتوانید از چند قاشق شوید خشک استفاده کنید.

فاطمه بازدید : 114 چهارشنبه 19 فروردین 1394 نظرات (0)

آموزش ساخت ته چین مرغ

 

مواد لازم برنج 3 لیوان  .  تخم‌مرغ 3 عدد  .  زرشک 1 لیوان  .  ماست چکیده 1 لیوان  .  سینه مرغ 2 عدد

کره 5 قاشق غذاخوری  .  روغن 1/2 لیوان  .  زعفران دم کرده 5 قاشق‌غذاخوری  .  نمک و فلفل مقدار لازم

 

طرز تهیه : ابتدا برنج را با چند لیوان اب و مقداری نمک داخل قابلمه و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد سپس با اب ولرم ابکشی کنید ( برنج را زمانی ابکشی کنید که وقتی دانه برنج را میان دو انگشت میفشارید اطراف ان نرم و مغز ان کمی خام باشد ).

 

 

برنج های ابکش شده را دو قسمت کنید ، یک قسمت از برنج را با تخم مرغ ها ، ماست چکیده ، 2 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده و نصف روغن خوب مخلوط کنید و یک قسمت دیگر برنج را با 3 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده ، کمی نمک و نصف دیگر روغن مخلوط نمائید.

 

مرغ را همراه با 3 لیوان اب و نمک و فلفل با حرارت ملایم بپزید تا اب ان تمام شود ، پس از پخت مرغ را تکه تکه کنید ؛ زرشک ها نیز 1 ساعت در اب خیس کنید سپس در 2 قاشق غذاخوری کره سرخ نمائید.

 

 

دیواره های قابلمه یا قالب را خوب چرب کنید ، نصف برنج های تخم مرغی را درون ان بریزید و با کفگیر خوب فشار دهید تا مواد خوب فشرده شوند ، لایه ای از مرغ های تکه شده بریزید و کمی زرشک سرخ شده بپاشید ، بقیه برنج های تخم مرغی را روی لایه قبلی گذاشته و باز هم با کفگیر خوب فشار دهید تا مواد فشرده و منسجم شوند.

 

روی لایه بعدی بقیه تکه های مرغ و زرشک سرخ شده را بریزید سپس برنج زعفرانی را روی مرغ ها بریزید و خوب فشار دهید ؛ باقی مانده کره را داغ کنید و روی برنج ها بریزید ، قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید ، بسته به نوع حرارت بین 1 – 2 ساعت برای اماده شدن ته چین زمان مورد نیاز است.

 

دقت کنید که اصل ته چین به ته دیگ ان میباشد ، پس از اماده شدن در ظرف برگردانید یا برش زده و جدا جدا سرو نمائید ، روی ته چین را با زرشک سرخ شده تزئین کنید.

فاطمه بازدید : 106 چهارشنبه 19 فروردین 1394 نظرات (0)

آموزش ساخت پلو استمبولی

 

مواد لازم برنج 3 لیوان . سیب زمینی 2 عدد . رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری

آب 1 لیوان  .  گوجه فرنگی نگینی خرد شده 1 لیوان  . روغن 1/4 لیوان  .  نمک و فلفل مقدار لازم

 

 

طرز تهیه :ابتدا  برنج را بهمراه چند لیوان اب داخل قابلمه بریزید و مقداری نمک اضافه کنید و بگذارید به جوش بیاید و پس از چند دقیقه از روی حرارت بردارید و ابکشی کنید ( دانه برنج را وقتی میان دو انگشت میفشارید باید اطراف ان نرم و مغز ان خام باشد ).

 

داخل کاسه ای برنج آبکش شده ، سیب زمینی مکعبی خرد شده ، رب گوج فرنگی ، گوجه های پوست گرفته و خرد شده ، روغن ، آب ، نمک و فلفل را مخلوط کنید و داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید سپس حرارت را کم کنید و دم کنی را روی قابلمه قرار دهید و بگذارید برنج دم بکشد ( در اواسط پخت با چنگال برنج را کمی هم بزنید ).

 

نکته ها : این برنج را میتوانید به تنهایی یا همراه با تخم مرغ نیمرو ، گوشت چرخ کرده ، گوشت یا مرغ پخته و … سرو کنید.

 

فاطمه بازدید : 80 چهارشنبه 19 فروردین 1394 نظرات (0)

آموزش ساخت ماش پلو

 

مواد لازم ماش 1 لیوان  .  برنج 3 لیوان  .  شوید 3 قاشق غذاخوری  .  کره 50 گرم  .  پیاز 1 عدد

 

طرز تهیه :ابتدا ماش و برنج را جداگانه به مدت 1 ساعت در آب خیس دهید.

 

ماش را با 4 لیوان آب درون قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بپزد ( ماش پس از پخت باز میشود ) ، پس از پخت اضافه آب ماش را دور نریزید و برای روی برنج بردارید ( حدود 1 لیوان اب کافی میباشد ).

 

برنج را با چند لیوان آب و مقداری نمک درون قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا چند جوش بزند سپس آبکشی کنید ( باید زمانی برنج را آبکشی کنید که وقتی دانه برنج را میان دو انگشت میفشارید اطراف برنج نرم و مغز آن کمی خام باشد ).

 

پیاز را ریز خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید تا نرم شود سپس ماش پخته را اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید و در آخر نیز نمک و شوید را اضافه کنید و از روی حرارت بردارید.

 

قابلمه ای را روی حرارت قرار دهید و داخل ان مقداری روغن بریزید ، ته دیگ دلخواه را بچینید ( نان ، سیب زمینی و … ) ، برنج و مخلوط ماش را لایه لایه داخل قابلمه بریزید تا مواد تمام شوند ، کمی حرارت را زیاد کنید تا برنج بخار کند سپس حرارت را کم کنید و کره آب شده و 1 لیوان آب ماش را روی برنج بدهید و دم کنی را بگذارید تا برنج دم بکشد.

 

برنج را پس از دم کشیدن در دیس بکشید و با تخم مرغ نیمرو یا تن ماهی یا گوشت چرخ کرده و … سرو کنید.

فاطمه بازدید : 119 چهارشنبه 19 فروردین 1394 نظرات (0)

 

آموزش ساخت قارچ پلو با گوشت چرخ کرده

 

مواد لازم قارچ خرد شده  2 لیوان  .  برنج 3 لیوان  .  پیاز 2 عدد  .  گوشت چرخ کرده 150 گرم  .  ذرت پخته 1/2 لیوان

دارچین 1 قاشق چایخوری  .  زعفران دم کرده 2 قاشق چایخوری  . روغن و نمک و فلفل مقدار لازم

 

 

طرز تهیه : برنج را 30 دقیقه در آب و نمک خیس دهید سپس بهمراه چند لیوان آب و مقداری نمک داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و آبکشی کنید ( باید زمانی برنج را آبکشی کنید که وقتی دانه برنج را میان دو انگشت میفشارید مغز برنج کمی خام و اطراف ان نرم باشد ).

 

داخل ماهیتابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید ، پیازها را خرد کنید و در روغن تفت دهید تا نرم شود سپس گوشت چرخ کرده ، ذرت پخته و دارچین را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.

 

 

پس از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد قارچ های خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید تا قارچ ها نرم شوند سپس نمک و فلفل بزنید و از روی حرارت بردارید تا مایه قارچ خنک شود ( مایه قارچ باید خنک شود تا در زمان پخت برنج را خمیر نکند ).

 

داخل قابلمه کمی روغن بریزید و ته دیگ دلخواه را بچینید ( نان نازک یا سیب زمینی ) ، کمی برنج آبکش شده بریزید و روی ان مایه قارچی که خنک شده است اضافه کنید و به همین صورت قابلمه را پر کنید.

 

حرارت را زیاد کنید تا برنج بخار کند ، نصف آب را با مقداری روغن و زعفران مخلوط کنید و روی برنج بدهید و با چنگال کمی برنج را مخلوط کنید سپس حرارت را کم کنید و دم کنی را بگذارید و اجازه دهید برنج دم بکشد سپس در دیس بکشید و سرو کنید.

فاطمه بازدید : 93 چهارشنبه 19 فروردین 1394 نظرات (0)

آموزش ساخت زرشک پلو با مرغ

 

مواد لازم مرغ 4 تکه . برنج 4  لیوان . زرشک 1 لیوان . رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری . پیاز 1 عدد

سیر 2 حبه . زعفران دم کرده مقدار لازم . آبلیمو 3 قاشق چایخوری . کره و نمک و فلفل مقدار لازم

 

 

طرز تهیه : ابتدا تکه های مرغ را کمی نمک بزنید سپس در روغن سرخ کنید تا طلایی شوند.

 

مرغ ها را داخل قابلمه بگذارید ، سیرها و پیاز را خرد کنید و در روغن تفت دهید تا نرم شود سپس رب گوجه فرنگی ، آبلیمو ، نمک و فلفل اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید ، این مواد را بهمراه 2 لیوان آب روی مرغ ها بریزید و در قابلمه را بگذارید و با حرارت ملایم اجازه دهید حدود 2 ساعت مرغ ها بپزند و سس غلیظ شود ، 10 دقیقه قبل از اینکه مرغ را از روی حرارت بردارید چند قاشق زعفران دم کرده روی مرغ ها بریزید.

 

 

برنج را 30 دقیقه با آب و مقداری نمک خیس دهید ، برنج را بشویید و با چند لیوان آب و مقداری نمک داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد سپس آبکشی کنید ( برنج را باید زمانی آبکشی کنید که وقتی دانه برنج را میان دو انگشت میفشارید مغز برنج کمی خام و اطراف ان نرم باشد ).

 

ته قابلمه روغن بریزید و ته دیگ دلخواه را بچینید ، برنج ابکشی را داخل قابلمه بریزید ، حرارت را زیاد کنید و وقتی برنج بخار کرد 1 لیوان اب و کمی روغن را مخلوط کنید و روی برنج بدهید سپس حرارت را ملایم کنید و دم کنی را بگذارید و اجازه دهید برنج دم بکشد.

 

 

زرشک ها را 30 دقیقه در مقداری اب ولرم خیس دهید سپس ابکشی کنید و با مقداری کره در روغن سرخ کنید سپس 1 قاشق زعفران دم کرده به زرشک اضافه کنید و از روی حرارت بردارید ( در صورت تمایل میتوانید 1 قاشق غذاخوری شکر به زرشک اضافه کنید ) ؛ برای سرو برنج را در دیس بکشید و با برنج زعفرانی ، زرشک و مرغ تزیین و سرو کنید.

 

نکته ها : برای تهیه زعفران دم کرده زعفران را بسایید و با آب جوش مخلوط کنید و 15 دقیقه روی بخار اب ( مانند کتری ) قرار دهید تا دم بکشد ، برای تهیه برنج زعفرانی مقداری برنج را با 2 قاشق چایخوری زعفران دم کرده و مقداری کره مخلوط کنید ، در صورت تمایل مقداری خلال پسته و بادام بهمراه زرشک تفت دهید.

فاطمه بازدید : 90 چهارشنبه 19 فروردین 1394 نظرات (0)

آموزش ساخت انواع ته دیگ

 

طرز تهیه=ابتدا برای تهیه ته دیگ مهمترین نکته این است که قابلمه ای که استفاده میکنید نچسب باشد تا ته دیگ خوب و یکدستی داشته باشید ، پس از آماده شدن پلو کمی صبر کنید تا انتهای قابلمه خنک شود و ته دیگ به راحتی جدا شود ( در صورتی که قابلمه شما نجسب نیست پس از تهیه پلو باید صبر کنید تا قابلمه کامل خنک شود ).

 

 

آموزش ساخت ته دیگ تخمه و کنجد : در تهیه این ته دیگ از مخلوط کنجد و مغز تخمه افتابگردان استفاده شده است ، ته قابلمه مقداری روغن و زردچوبه بریزید سپس مغز تخمه آفتابگردان و کنجدرا روی آن بپاشید و برنج را روی این مواد بریزید ، دقت کنید که این ته دیگ زود آماده شده و حرارت بالا موجب سوختن آن میشود.

 

 

آموزش ساخت ته دیگ سیب زمینی : این ته دیگ که باب سلیقه اغلب افراد است از سیب زمینی برش زده تهیه میشود ، نکته مهم در تهیه این ته دیگ این است که نباید سیب زمینی ها بیش از حد نازک باشند ، کمی روغن ته قابلمه بریزید و سیب زمینی ها را ته قابلمه بچینید سپس برنج را روی آن بریزید.

 

 

آموزش ساخت ته دیگ نان : این ته دیگ نیز یکی از محبوب ترین نوع ته دیگ ها میباشد ، ته قابلمه روغن بریزید و نان لواش یا سنگک را به شکل دلخواه ته قابلمه بچینید سپس برنج را روی نان ها بریزید و دم کنید ( نان سنگک بدلیل ضخامتی که دارد ته دیگ لذیذتری خواهد شد ).

 

 

آموزش ساخت ته دیگ خمیر نان : این نوع ته دیگ که به تازگی باب شده است از خمیر نان باگت تهیه میشود ، ته قابلمه روغن بریزید سپس خمیر نان باگت را که کمی مرطوب کرده اید به اشکال مختلف ته قابلمه بچینید و برنج را به آرامی روی آم بریزید و دم کنید ( میتوانید از مقداری کنجد یا تخمه هم در بعضی قسمت ها استفاده کنید ).

 

 

آموزش ساخت ته دیگ های دیگر : میتوانید از انواع مختلف سبزیجات مانند برگ اسفناج ، بادمجان حلقه شده ، پیاز حلقه شده ، زیتون حلقه شده ، بال مرغ ، چوب شور ، کورن فلکس و … بسته به سلیقه تان استفاده کنید ، نکته جالب اینجاست که همه این ته دیگ ها بسیار خوشمزه و دارای طعمی عالی میباشند.

فاطمه بازدید : 85 چهارشنبه 19 فروردین 1394 نظرات (0)

آموزش ساخت زیره پلو

 

مواد لازم برنج 2 لیوان  .  زیره سیاه 3 قاشق غذاخوری  .  کره و روغن و نمک مقدار لازم

 

 

طرز تهیه :ابتدا زیره را 30 دقیقه در مقداری آب خیس دهید سپس ابکشی کنید.

 

برنج را بهمراه چند لیوان آب و مقداری نمک داخل قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا بجوشد و نرم شود سپس با اب سرد ابکشی کنید ( زمانی باید برنج را ابکشی کنید که وقتی دانه برنج را میان دو انگشت میفشارید اطراف آن نرم و مغز برنج کمی خام باشد ).

 

 

 

برنج ابکشی شده را با زیره و کمی نمک مخلوط کنید ، ته قابلمه مقداری روغن بریزید و نان یا سیب زمینی حلقه شده برای ته دیگ قرار دهید سپس برنج مخلوط با زیره را داخل قابلمه بریزید ، حرارت را زیاد کنید تا برنج کمی بخار کند سپس نصف لیوان آب و چند قاشق روغن روی برنج بریزید.

 

در قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید و اجازه دهید برنج دم بکشد ، پس از اینکه برنج دم کشید مقداری کره آب شده روی آن بدهید و بهمراه گوشت یا مرغ این برنج خوشمزه را سرو کنید.

 

نکته ها : میتوانید در زمان ریختن برنج در قابلمه لابلای برنج را لایه لایه با تکه های مرغ پخته یا گوشت پخته پر کنید و به جای آب از آب گوشت یا آب مرغ برای روی برنج استفاده کنید ، به این صورت زیره پلو مجلسی و فوق العاده خوشمزه ای خواهید داشت.

 

فاطمه بازدید : 133 چهارشنبه 19 فروردین 1394 نظرات (0)

آموزش ساخت زرشک پلو با مرغ مخلوط

 

مواد لازم سینه کامل مرغ 2 عدد  .  برنج 3 لیوان  .  پیاز 1 عدد  .  سیر 2 حبه

زرشک 1 لیوان  .  شکر 1 قاشق غذاخوری  .  زعفران دم کرده 5 قاشق غذاخوری

کره 2 قاشق غذاخوری  .  روغن مایع مقدار لازم  .  زردچوبه و نمک و فلفل مقدار لازم

 

 

طرز تهیه : ابتدا  سینه های مرغ را نصف کنید و داخل قابلمه بریزید سپس 4 لیوان آب ، 2 قاشق غذاخوری روغن مایع ، پیاز حلقه شده ، سیر ، کمی زردچوبه ، نمک و فلفل اضافه کنید ، در قابلمه را ببندید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا مرغ ها بپزند و آب غذا تمام شود ( نصف لیوان آب مرغ برای داخل برنج بردارید ) سپس سینه های مرغ پخته را با دست به تکه های کوچک خرد کنید.

 

زرشک را تمیز کنید و حدود 30 دقیقه در آب ولرم خیس دهید و پس از این مدت زمان با اب سرد خوب آبکشی کنید ؛ کره و مقداری روغن داخل ماهیتابه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود سپس زرشک ، شکر و زعفران دم کرده را اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید تا زرشک سرخ شود.

 

 

برنج را بشویید و با چند لیوان آب و مقداری نمک داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد سپس آبکشی کنید ( برنج را باید زمانی آبکشی کنید که وقتی دانه برنج را میان دو انگشت میفشارید مغز برنج کمی خام و اطراف ان نرم باشد ).

 

ته قابلمه کمی روغن بریزید و نصف برنج آبکش شده را داخل قابلمه بریزید ، روی برنج تکه های مرغ و زرشک را قرار دهید و روی آن را با بقیه برنج بپوشانید ، حرارت را زیاد کنید تا برنج بخار کند سپس نصف لیوان آب مرغ را روی برنج بدهید ، حرارت را کم کنید و اجازه دهید برنج دم بکشد.

 

پس از پخت برنج را کمی با چنگال مخلوط  کنید تا برنج یکدست شود سپس در ظرف بکشید و بهمراه ماست یا سالاد سرو کنید.

فاطمه بازدید : 103 چهارشنبه 19 فروردین 1394 نظرات (0)

 

آموزش ساخت هل پلو

 

مواد لازم برنج 4 لیوان  .  دانه هل 4 عدد  .  پودر هل 1/2 قاشق چایخوری

 

 

طرز تهیه : ابتدا برنج ، چند لیوان آب و مقداری نمک داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید سپس دانه های هل را اضافه کنید ( نیازی به پوست کندن هل نیست ).

 

پس از اینکه برنج به مرحله ابکشی رسید ( وقتی برنج را میان دو انگشت میفشارید باید اطراف برنج نرم و مغز آن کمی خام باشد ) ، دانه های هل را خارج کنید و کناری قرار دهید سپس برنج را با آب سرد آبکشی کنید.

 

 

داخل قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید ، نصف برنج را داخل قابلمه بریزید و دانه های هلی که جوشیده است را روی برنج بگذارید ، نصف پودر هل را روی برنج بریزید سپس نصف باقی مانده برنج را اضافه کنید و باقی مانده پودر هل را روی ان بدهید.

 

حرارت را زیاد کنید تا برنج بخار کند سپس نصف لیوان اب و چند قاشق روغن روی برنج بدهید ، حرارت را کم کنید و اجازه دهید برنج دم بکشد سپس در ظرف بکشید و سرو کنید ( این برنج بهترین انتخاب برای خورش های تند ، خورش کاری و غذاهای گوشتی است ).

 

فاطمه بازدید : 84 چهارشنبه 19 فروردین 1394 نظرات (0)

آموزش ساخت پلو نخود فرنگی با گوشت

 

مواد لازم گوشت خورشتی 300 گرم  .  نخود سبز 1 لیوان  .  سیر 3 حبه  .  پیاز 2 عدد

برنج 3 لیوان  .  رب گوجه فرنگی 3 قاشق غذاخوری  .  نمک و روغن مقدار لازم

 

 

 

طرز تهیه : ابتدا پیاز و سیر را خرد کنید و به همراه مقداری روغن داخل قابلمه بریزید و تفت دهید تا نرم شوند ؛ گوشت های خورشتی را به اندازه های کوچک خرد کنید ( کمی بیشتر از یک بند انگشت خرد کنید ).

 

گوشت های خرد شده را به سیر و پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند سپس 2 لیوان آب و رب گوجه فرنگی را به گوشت اضافه و مخلوط کنید ، حرارت را کم کنید و در قابلمه را بگذارید تا گوشت به ارامی بپزد و آب اضافی اش تبخیر شود.

 

 

برنج را 30 دقیقه در مقداری اب ولرم خیس دهید ، برنج را با چند لیوان اب و مقداری نمک داخل قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا بپزد و نرم شود سپس با آب سرد آبکشی کنید ( زمانی برنج را ابکشی کنید که وقتی میان دو انگشت میفشارید اطراف برنج نرم و مغز آن کمی خام باشد ).

 

داخل قابلمه ای مقداری روغن بریزید و ته دیگ دلخواه تان را قرار دهید ، مقداری برنج داخل قابلمه بریزید سپس مقداری مخلوط گوشتی و نخود فرنگی را روی برنج بریزید ، به همین صورت 2 – 3 لایه برنج و مایه گوشتی و نخود فرنگی داخل قابلمه بریزید.

 

حرارت را زیاد کنید تا برنج کمی بخار کنید سپس حرارت را کم کنید و نصف لیوان مخلوط آب و روغن را روی برنج بدهید ، دم کنی را روی برنج قرار دهید تا برنج دم بکشد ، پس از پخت برنج را با چنگال کمی مخلوط کنید سپس در ظرف بکشید و سرو کنید.

 

فاطمه بازدید : 87 چهارشنبه 19 فروردین 1394 نظرات (0)

آموزش ساخت شوید پلو

 

مواد لازم برنج 3 لیوان  .  شوید تازه ریز خرد شده 3 لیوان  .  سیر 3 حبه

زعفران دم کرده 3 قاشق غذاخوری  .  نمک و روغن به مقدار لازم

 

 

طرز تهیه : ابتدا برنج را در مقداری آب ولرم به مدت 30 دقیقه خیس دهید و پس از این مدت بهمراه مقداری نمک و چند لیوان آب داخل قابلمه ای بریزید و روی حرارت قرار دهید تا نرم شود سپس با آب سرد آبکشی کنید ( زمانی برنج را آبکش کنید که وقتی برنج را میان دو انگشت میفشارید اطراف برنج نرم و مغز ان کمی خام باشد ).

 

ته قابلمه ته دیگ دلخواهتان را قرار دهید و لایه لایه داخل قابلمه را با برنج و شوید خرد شده پر کنید ، در انتها سیرها را خرد کنید و لابلای برنج قرار دهید ، حرارت را زیاد کنید تا برنج کمی بخار کند سپس نصف لیوان آب را بهمراه چند قاشق ورغن و زعفران دم کرده به برنج اضافه کنید ، در قابلمه را بگذارید و حرارت را کم کنید تا برنج به آرامی دم بکشد ، پس از پخت برنج را در ظرف بکشید و سرو کنید.

 

به همراه این برنج میتوانید ماهی ، میگو ، گوشت و مرغ و … سرو کنید ، در صورتی که شوید تازه در اختیار ندارید از 3 قاشق غذاخوری شوید خشک استفاده کنید.

فاطمه بازدید : 81 چهارشنبه 19 فروردین 1394 نظرات (0)

آموزش ساخت پلو زعفرانی

 

مواد لازم برنج 3 لیوان  .  زعفران دم کرده 3 قاشق غذاخوری  .  روغن و نمک مقدار لازم

 

 

طرز تهیه : برنج را 30 دقیقه در مقداری آب و نمک خیس دهید ، پس از این مدت زمان برنج را بشویید و بهمراه مقداری آب داخل قابلمه بریزید ( به اندازه ای آب اضافه کنید که به ارتفاع 1 بند انگشت روی برنج را بپوشاند ).

 

چند قاشق روغن ، مقداری نمک و زعفران دم کرده را به برنج اضافه و خوب مخلوط کنید تا رنگ آب یکدست شود.

 

 

حرارت را زیاد کنید تا آب بجوشد و جذب برنج شود (در این مدت چند بار هم بزنید ) ، پس از اینکه آب جذب برنج شد حرارت را کم کنید و روی قابلمه را بپوشانید تا برنج دم بکشد.

 

برنج آماده را از روی حرارت بردارید و 10 دقیقه صبر کنید تا برنج کمی خنک شده و ته دیگ از قابلمه جدا شود سپس در ظرف برگردانید و همراه با گوشت یا مرغ و … سرو کنید ( بهتر است برای داشتن ته دیگی خوب از قابلمه نچسب استفاده کنید ).

فاطمه بازدید : 90 چهارشنبه 19 فروردین 1394 نظرات (0)

آموزش ساخت هویج پلو با مرغ

 

مواد لازم هویج 2 عدد  .  سینه مرغ 2 عدد  .  برنج 2 لیوان  .  پیاز 2 عدد  .  آب ولرم 3 لیوان

کره 4 قاشق چایخوری  .  رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری  .  نمک و فلفل مقدار لازم

 

 

طرز تهیه : ابتدا سینه های مرغ را به اندازه متوسط خرد کنید ، داخل ماهیتابه کمی روغن بریزید سپس پیازهای رنده شده و سینه مرغ خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ مرغ تغییر کند.

 

 

هویج ها را پوست بگیرید و رنده کنید ، هویج های رنده شده و کره را به مرغ اضافه کنید و تفت دهید تا هویج نرم شود سپس رب گوجه فرنگی ، نمک و فلفل را اضافه کنید.

 

 

پس از مخلوط شدن مواد برنج خیس خورده را اضافه کنید ( 30 دقیقه پیش از کار برنج را در آب خیس دهید ) ، برنج و مواد را به آرامی با هم مخلوط کنید ، ته قابلمه را چرب کنید و برنج مخلوط را داخل قابلمه بریزید سپس 3 لیوان آب اضافه کنید.

 

حرارت را زیاد کنید تا برنج بخار کند سپس حرارت را کم کنید و روی قابلمه را بپوشانید تا برنج دم بکشد ، پس از پخت برنج را در ظرف بکشید و همراه با ماست و … سرو کنید.

فاطمه بازدید : 98 چهارشنبه 19 فروردین 1394 نظرات (0)

آموزش ساخت نخود پلو با مرغ

 

مواد لازم ران مرغ 4 عدد  .  برنج 3 لیوان  .  نخود فرنگی 1/2 لیوان  .  پیاز 2 عدد  .  سیر 4 حبه

پودر دارچین 1/4 قاشق چایخوری  .  پودر زیره سبز 1 قاشق چایخوری  .  برگ بو 2 عدد

آب مرغ 2 لیوان . رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری  .  گوجه فرنگی 1 عدد  .  نمک مقداری

 

 

طرز تهیه :ابتدا استخوان ران های مرغ را خارج کنید سپس روی ران های مرغ نمک بپاشید و 10 دقیقه داخل یخچال استراحت دهید.

 

داخل ماهیتابه کمی روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید و پس از اینکه داغ شد ران های مرغ را داخل ماهیتابه قرار دهید تا سرخ شوند ، پس از اینکه یک طرف طلایی شد برگردانید تا طرف دیگر مرغ نیز طلایی شود سپس کناری قرار دهید.

 

 

پیاز را خلالی خرد کنید و داخل ماهیتابه بریزید و تفت دهید تا نرم شود ( از روغن باقی مانده مرغ استفاده کنید ).

 

داخل قابلمه ای برنج ، نخود فرنگی ، گوجه فرنگی ریز خرد شده ، سیر رنده شده ، پیاز سرخ شده ، پودر دارچین ، پودر زیره سبز و کمی نمک بریزید ، رب گوجه فرنگی را داخل آب مرغ حل کنید و به مواد دیگر اضافه کنید و مواد را به آرامی مخلوط نمایید.

 

 

قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید ، ران های مرغ سرخ شده را داخل قابلمه و روی مواد قرار دهید و 2 عدد برگ بو را روی مرغ ها بگذارید ، در قابلمه را ببندید و با حرارت ملایم حدود 2 ساعت بگذارید برنج و مرغ بپزد سپس در ظرف بکشید و همراه با ماست سرو کنید.

 

نکته ها : میتوانید به جای ران از سینه مرغ هم استفاده کنید ، مقدار آب مرغ با توجه به نوع برنج تان و پخت آن ممکن است بیشتر شود که میتوانید در صورت لزوم در اواسط پخت اضافه کنید ، به جای آب مرغ از آب معمولی یا عصاره مرغ مخلوط با آب هم میتوانید استفاده کنید.

فاطمه بازدید : 95 چهارشنبه 19 فروردین 1394 نظرات (0)

 

آموزش ساخت ته چین گوشت و بادمجان

 

مواد لازم برنج 4 لیوان  .  بادمجان متوسط 4 عدد  .  گوشت چرخ کرده 400 گرم  .  پیاز 2 عدد  .  ماست 1 لیوان

زرده تخم مرغ 4 عدد  .  کره 4 قاشق غذاخوری  .  رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری  .  زعفران مقداری

 

 

طرز تهیه : ابتدا بادمجان ها را پوست بکنید و حلقه حلقه کنید ، روی بادمجان ها نمک بپاشید و پس از 30 دقیقه ابکشی و خشک کنید سپس بادمجان ها را در روغن سرخ کنید و کنار بگذارید.

 

پیاز را خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید تا نرم شود سپس گوشت چرخ کرده را اضافه کنید ، پس از اینکه گوشت سرخ شد رب گوجه فرنگی ، نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید ، تفت دهید تا مواد به خوبی ترکیب شوند سپس از روی حرارت بردارید.

 

برنج را کمی قبل از پخت در مقداری اب ولرم خیس دهید ، داخل قابلمه چند لیوان آب و کمی نمک بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید سپس برنج را اضافه کنید ، پس از اینکه برنج جوشید و کمی نرم شد از روی حرارت بردارید و آبکشی کنید.

 

ماست ، زرده های تخم مرغ ، کره ذوب شده و مقداری زعفران دم شده را داخل کاسه ای بریزید و با قاشق بزنید تا یکدست شود سپس برنج را اضافه کنید و با قاشق آرام مخلوط کنید تا مواد ته چین به خوبی باهم ترکیب شوند.

 

ته قابلمه مقداری روغن بریزید ، نصف برنج ته چین را داخل قابلمه بریزید و با پشت قاشق خوب فشرده و صاف کنید ، نصف بادمجانها را روی برنج بگذارید و روی ان مواد گوشتی بریزید سپس نصف دیگر بادمجان ها را روی گوشت بگذارید ، باقی مانده برنج را روی مواد بریزید و با پشت قاشق خوب فشار دهید و صاف کنید.

 

قابلمه را 1 – 2 ساعت روی حرارت ملایم قرار دهید تا ته چین طلایی آماده شود ، پس از پخت کمی صبر کنید تا قابلمه خنک شود سپس ته چین را داخل ظرف برگردانید و سرو کنید.

 

نکته ها : میتوانید به جای گوشت از قارچ استفاده کنید ، از ماست خامه ای یا چکیده برای ته چین استفاده کنید.

فاطمه بازدید : 90 چهارشنبه 19 فروردین 1394 نظرات (0)

 

آموزش ساخت رشته پلو با گوشت قلقلی

 

مواد لازم برنج 3 لیوان  .  رشته پلویی 300 گرم  .  پیاز 3 عدد  .  خلال پوست پرتقال 2 قاشق غذاخوری

کشمش پلویی 1/2 لیوان  .  زعفران دم شده 2 قاشق چایخوری  .  پودر دارچین 1 قاشق چایخوری

گوشت چرخ کرده 300 گرم  .  تخم مرغ 2 عدد  .  آرد نخودچی 3 قاشق غذاخوری  .  کره مقدار لازم

 

 

طرز تهیه : ابتدا  گوشت چرخ کرده ، 1 پیاز رنده شده آب گرفته ، آرد نخودچی ، تخم مرغ و مقداری نمک و فلفل را داخل کاسه ای بریزید و خوب مخلوط کنید تا مواد یکدست شوند سپس کوفته های کوچکی درست کنید و در روغن سرخ کنید و کنار بگذارید.

 

داخل ماهیتابه مقداری روغن و کره بریزید ، 2 پیاز باقی مانده را ریز خرد کنید و در روغن تفت دهید تا نرم شود سپس کشمش ، خلال پوست پرتقال ، پودر دارچین ، زعفران دم شده ، نمک و فلفل را اضافه کنید ، کمی تفت دهید و از روی حرارت بردارید.

 

 

از نیم ساعت قبل برنج را خیس دهید ، داخل قابلمه آب و مقداری نمک بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید سپس برنج را اضافه کنید و پس از اینکه برنج کمی نرم شد آبکشی کنید ( 5 دقیقه پیش از ابکش کردن رشته را به برنج اضافه کنید ).

 

داخل قابلمه مقداری روغن بریزید و ته دیگ دلخواه تان را قرار دهید ، مقداری از مخلوط برنج و رشته داخل قابلمه بریزید و روی آن مقداری از مایه کشمش ، مجدد مقداری برنج و مقداری از مواد ، لایه آخر را با برنج بپوشانید.

 

حرارت را زیاد کنید تا برنج کمی بخار کند سپس حرارت را کم کنید و 1/2 لیوان آب جوش و کمی روغن را مخلوط کنید و روی برنج بدهید ، در قابلمه را ببندید و بگذارید برنج دم بکشد سپس در دیس بریزید و همراه با گوشت قلقلی ، کشمش سرخ شده ، خلال پسته و … تزیین و سرو کنید.

 

نکته ها : استفاده از خلال پوست پرتقال و دارچین سلیقه ای میباشد ، میتوانید رشته پلو را جدا آماده کنید و پیاز ، کشمش و گوشت راروی برنج بریزید و سرو کنید ، میتوانید به جای گوشت قلقلی از گوشت چرخ شده یا گوشت ماهیچه پخته و … نیز استفاده کنید.

 

فاطمه بازدید : 85 چهارشنبه 19 فروردین 1394 نظرات (0)

آموزش ساخت رشته پلو با مرغ

 

مواد لازم برنج 3 لیوان  .  رشته پلویی 300 گرم  .  سینه مرغ 2 عدد  .  ماست 1 قاشق غذاخوری  .  پیاز 1 عدد

آب مرغ 1/2 لیوان  .  کشمش پلویی 1/2 لیوان  .  چوب دارچین 1 عدد  .  کره مقدار لازم

 

 

طرز تهیه : ابتدا سینه های مرغ را به صورت نواری خرد کنید و داخل کاسه ای بریزید سپس پیاز خرد شده ، ماست ، کمی روغن ، آبلیمو ، نمک و فلفل را روی مرغ های خرد شده بریزید و مخلوط کنید و 1 ساعت داخل یخچال استراحت دهید.

 

از نیم ساعت قبل برنج را خیس دهید ، داخل قابلمه آب و مقداری نمک بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید سپس برنج را اضافه کنید و پس از اینکه برنج کمی نرم شد آبکشی کنید ( 5 دقیقه پیش از ابکش کردن رشته را اضافه کنید ).

 

 

داخل قابلمه مقداری روغن بریزید و ته دیگ دلخواه را قرار دهید ، مخلوط برنج و رشته را داخل قابلمه بریزید ، حرارت را زیاد کنید تا برنج کمی بخار کند سپس حرارت را کم کنید و 1/2 لیوان آب مرغ را روی برنج بدهید و چوب دارچین را در مرکز برنج بگذارید ، در قابلمه را ببندید تا برنج دم بکشد.

 

کشمش را خیس دهید تا نرم شود سپس با مقداری کره کشمش را تفت دهید ، سینه های مرغ را پس از مزه دار شدن با مقدار کمی روغن سرخ کنید سپس رشته پلو را با کشمش و مرغ تزیین و سرو کنید.

 

نکته ها : میتوانید مرغ را به هر روشی که دوست دارید آماده کنید ، استفاده از دارچین سلیقه ای میباشد.

فاطمه بازدید : 84 چهارشنبه 19 فروردین 1394 نظرات (0)

آموزش ساخت 4 روش پخت برنج قهوه ای

اگر برنج قهوه‌ای در طول روند پخت آبکش نشود و به‌صورت کته یا دمی تهیه شود بخش زیادی از ویتامین‌های گروه‌ B به‌خصوص ویتامین B۱ در دانه برنج پخته‌ شده باقی می‌ماند و به این ترتیب ‌ارزش تغذیه‌ای برنج قهوه‌ای به مراتب از برنج سفید بیشتر می‌شود ، علاوه بر خواص فراوان برنج قهوه ای این برنج میتواند بهترین جایگزین برنج سفید در رژیم های کاهش وزن و تغذیه بیماران دیابتی باشد. 

 

 

آموزش پخت روی اجاق گاز : 1 لیوان برنج را با 2 و 1/2 لیوان آب و 1/2 قاشق چایخوری نمک داخل قابلمه ای بریزید ، قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید ، حرارت را کم کنید و بگذارید برنج دم بکشد و آب برنج کشیده شود ، پس از پخت برنج را از روی حرارت بردارید ، حدود 15 دقیقه صبر کنید سپس برنج را سرو نمایید.

 

 

آموزش پخت در فر : فر را با دمای 180 درجه سانتیگراد روشن کنید ، 1 لیوان برنج قهوه ای ، 2 لیوان آب ، 1 قاشق غذاخوری کره و 1/2 قاشق چایخوری نمک را داخل قالب بریزید و مخلوط کنید ، روی قالب را با فویل بپوشانید و 1 ساعت در طبقه وسط فر قرار دهید تا برنج بپزد و آماده شود.

 

 

آموزش پخت در پلوپز : 1 لیوان برنج را با 3 لیوان آب و 1/2 قاشق چایخوری نمک داخل پلوپز بریزید ، حدود 45 دقیقه برای پخت برنج در پلوپز زمان لازم است.

 

 

آموزش پخت در ماکروفر : 1 لیوان برنج ، 3 لیوان آب ، 1 قاشق روغن و 1/2 قاشق چایخوری نمک را داخل ظرف بریزید و مخلوط کنید ، ظرف را با در باز 10 دقیقه با حداکثر قدرت در ماکروفر قرار دهید ، پس از این مدت زمان در ظرف را ببندید و 30 دقیقه با قدرت 50 % بگذارید بپزد ، پس از پخت 10 دقیقه صبر کنید سپس برنج را سرو کنید.

 

نکته ها : پیش از پخت بهتر است برنج را 1 ساعت با کمی آب و نمک خیس دهید ، حجم برنج قهوه ای پس از پخت 3 برابر میشود ، بهتر است به جای آب از آب مرغ یا ترکیب آب و عصاره مرغ یا سبزیجات استفاده کنید.

توصیه می‌شود هنگام خرید برنج قهوه‌ای دقت کنید که محصولی با مارک و نشان معتبر و دارای تاییدیه‌های بهداشتی لازم را خریداری کنید تا گرفتار مصرف برنج‌های ناسالم و مشکلات ناشی از آن نشوید.

فاطمه بازدید : 205 چهارشنبه 19 فروردین 1394 نظرات (0)

آموزش ساخت عدس پلو با گوشت مخصوص

 

مواد لازم گوشت 300 گرم  .  عدس 1 لیوان  .  برنج 3 لیوان  .  گردو سائیده شده 2 قاشق غذاخوری

سبزی پلویی خشک 2 قاشق غذاخوری  .  سیر 2 حبه  .  پیاز 1 عدد  .  نمک و فلفل مقدار لازم

 

 

طرز تهیه : پیاز و سیر را ریز خرد کنید و با مقداری روغن تفت دهید تا نرم شود سپس گوشت را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند ، گردوی سائیده شده را به گوشت اضافه کنید و مجدد کمی تفت دهید ، 4 لیوان آب اضافه کنید و با حرارت ملایم بگذارید گوشت بپزد و آب گوشت کشیده شود.

 

 

عدس را از شب قبل خیس دهید ، برنج را با چند لیوان آب و کمی نمک داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید ، همزمان عدس را نیز به برنج اضافه کنید و بگذارید عدس و برنج با هم بجوشند.

 

 

پس از اینکه برنج نرم شد مخلوط عدس و برنج را آبکشی کنید ( برنج باید به اندازه ای بپزد که وقتی میان دو انگشت میفشارید اطراف برنج نرم و مغز ان کمی خام باشد ، عدس خیس خورده به همراه برنج پخته و نرم خواهد شد ). 

 

 

داخل قابلمه مقداری روغن بریزید و ته دیگ دلخواه تان را قرار دهید ، مقداری برنج و عدس داخل قابلمه بریزید و روی ان مقداری از مایه گوشتی و مقداری سبزی خشک بریزید ، به همین صورت قابلمه را پر کنید و در نهایت با برنج روی مواد را بپوشانید.

 

حرارت را زیاد کنید تا برنج کمی بخار کند ، نصف لیوان آب را با چند قاشق روغن یا کره ذوب شده مخلوط کنید و روی برنج بدهید ، حرارت را کم کنید و بگذارید برنج به آرامی دم بکشد سپس در ظرف بکشید و سرو کنید.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 460
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 6
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 17
  • باردید دیروز : 10
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 17
  • بازدید ماه : 83
  • بازدید سال : 20,589
  • بازدید کلی : 1,235,774